حمایت دولت از خودروسازان داخلی و سود کلان از واردات خودرو

0
a 660x330 - حمایت دولت از خودروسازان داخلی و سود کلان از واردات خودرو

حمایت دولت از خودروسازان داخلی و سود کلان از واردات خودرو

در این مقاله قصد داریم تا از زاویه ای دیگر به درامد سر سام اور دولت از واردات خودرو و ارتباط آن با حمایت از تولید کنندگان یا در واقع سرهم بندان داخلی بپردازیم .

احتمالا برای شما اهمیت ندارد که چه تعداد خودرو در روز یا در سال وارد کشور می شود ، خوب است بدانید در 9 ماهه ابتدایی سال 96 تعداد 58 هزار و 637 دستگاه خودرو وارد کشور شده است که بخش عمده این خودروها از امارات وارد ایران شده اند .

تویوتا در ازای هر خودرو 12 میلیون تومان سود می برد / پورشه 75 میلیون

برای روشن شدن موضوع در ابتدا به درآمد و سود کمپانی ها و تولیدکنندگان خودرو خارجی در ازای هر دستگاه خودرو می پردازیم.

شرکت تویوتا، در سال 2014 با توجه به سود حاصل در سال و تعداد فروش خودرو، به صورت میانگین برای هر خودرو ، حدودا 2800 دلار سود برده است . که این میزان سود برای پورشه به نقل از بلومبرگ در سال 2016 در ازای هر خودرو معادل 17250 دلار بوده است . و برای شرکت های مرسدس بنز و بی ام دبلیو عددی بسیار کمتر از پورشه در حدود 5000 دلار در ازای هر خودرو است.

با توجه به امار فوق و با احتساب دلار قیمت امروز به نرخ ازاد 4390 تومان می توان گفت :

تویوتا در ازای هر خودرو به صورت میانگین 12 میلیون و سیصد هزار تومان و پورشه در ازای هر خودرو حدودا 75 میلیون تومان سود می برد.

شرکت تویوتا به عنوان با ارزش ترین کمپانی خودروسازی جهان ، در ازای سود 12 میلیون تومانی که از فروش خودرو به دست می آورد، به عنوان پر درامد ترین برند خودرویی جهان نیز شناخته می شود .

خوب حالا وقت ان رسیده ادامه ماجرا را در ایران دنبال کنیم .

همانطور که می دانید برای وارد کردن خودروهای خارجی، در گمرک تعرفه هایی وجود دارد که بر اساس حجم موتور 55 ،75 و یا 95 درصد طبق اخرین بخشنامه گمرک باید پرداخت نمایید . اما این همه هزینه نیست. بلکه هزینه های 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 10 درصد خزانه، انبارداری، عوارض شماره گذاری، 3 درصد بابت دریافت ثبت سفارش، مالیات نقل و انتقال، استاندارد، هلال احمر و خودروهای فرسوده به ان اضافه خواهد شد.

100 درصد عوارض ورود خودرو به کشور

به عنوان نمونه هزینه های ترخیص یک دستگاه خودروی سانتافه مدل 2017 از گمرک تا زمان پلاک گذاری حدودا 106 میلیون تومان خواهد بود که به زیر مجموعه های دولت پرداخت می شود. و برای تویوتا یاریس این عدد حدود 60 میلیون تومان خواهد بود.

در واقع سود دولت از هر خودروی وارد شده، بیش از 5 برابر سود شرکت تولید کننده است. بدون انکه حتی ریالی برای این همه درامد سرمایه گذاری کرده باشد. تصور کنید هر خودرویی که تا به امروز وارد ایران شده دولت 5 برابر بیشتر از تولید کننده خودرو سود برده است. و چگونه است که تویوتا با این میزان سود معتبرترین شرکت خودرویی جهان است و ما همچنان اندر خم تولید وراثتی پراید هستیم.

به عنوان مثال شرکت عظیم تویوتا ، یاریس را با احتساب تمامی هزینه ها و سود خود تا درب گمرک ایران 60 میلیون تومان تحویل می دهد و دولت برای عبور از گمرک و ورود به کشور نیز 60 میلیون دریافت می کند تا این خودرو را پلاک نماید  .

این روش دریافت عوارض در ایران نسخه کپی برداری شده و بدون تحقیق و ایجاد زیر ساخت از کشور چین است. چین با تحمیل عوارض سنگین به واردات کالا، سعی در کمک به تولیدات داخلی دارد و البته در چند ساله گذشته شاهد رشد چشمگیر در تولیدات چینی بوده ایم. با یک جمع بندی ساده کاملا اینده خودروسازی کشور با روال در پیش گرفته شده از گذشته ، قابل پیش بینی است. احتمالا در سال اینده باید شاهد پراید ون ، پراید شاسی بلند و پراید 198 باشیم. نیسان آبی هم که خداروشکر سفید شده است.

حمایت تمام قد از خودروسازان بی دلیل نیست

بی تدبیر نیست که سال هاست چوب تولید داخلی را بر سر ما کوبیده اند ، حمایت تولیدات داخلی توجیهی ایست برای دریافت عوارض و مالیات های کلان از واردات خودرو و تحمیل هزینه به مردم است. البته آرزوی هر ایرانی، استفاده از محصولات با کیفیت تولید شده در کشور خود است. ولی خودروسازان متاسفانه نه پاسخگوی اداره استاندارد و نه نگرانی برای جان ما و عزیزان مان دارند .

در فضایی که نه مدیران سرهم بندان داخلی و نه اداره استاندارد پاسخگوست ، سالانه حدود 30 هزار نفر از عزیزانمان را در جاده از دست می دهیم . روزانه بیش از 70 نفر قربانی خودروهای داخلی هستند و به عبارتی هر روز یک هواپیما در ایران سقوط می کند. و دریغ از یک عذرخواهی از مسئولان.

بارگذاری در انتخاب سر دبیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *